Nog maar één nachtje slapen...

13 maart 2013 - Rotterdam, Nederland

Lieve vrienden, familie en andere lezers,

Morgenochtend is het zover, vroeg opstaan, in het goede vliegtuig stappen en op naar Costa Rica. Ik kom daar om 20:42 aan, voor de mensen in Nederland is het dan alweer bijna ochtend! Aangekomen in de hoofdstad San José ga ik eerst naar mijn hotel (voor het ontbijt mag ik uitslapen tot 16:00 Nederlandse tijd). 's Ochtends vertrek ik dan met de bus naar Siquirres, waar ik weer een bus pak die over een "rocky road" naar Caño Blanco rijdt, vanwaar ik met een bootje naar Parismina vaar, mijn eindbestemming. In Parismina ga ik vijf weken lang meewerken om de zeeschildpadden die daar op het strand hun eieren leggen te beschermen. Vooral diefstal van eieren zorgt geloof ik voor het in hoog tempo uitsterven van de soort, en deze worden dus in veiligheid gebracht. Mijn taken zullen vooral bestaan uit het patrouilleren van het strand na zonsondergang, samen met een bewoner van het dorp die voor het project werkt. Kijken of er geen nesten leeg worden geroofd en zelf de eieren opgraven om ze op een bewaakt stukje strand weer in te graven. Lekker fysiek werken met de dieren dus! Voor meer informatie kan je nog kijken op de website van global spirit en op de website van het project zelf

Ik logeer die eerste vijf weken bij een gastgezin, een jong gezin met een dochter van vijf. Verder zijn er nog andere vrijwilligers van over de hele wereld. Overdag heb ik veel vrije tijd en kan ik bijvoorbeeld in een hangmat gaan liggen. Ook zijn er allerlei activiteiten waar ik aan kan deelnemen. Je zult je wel kunnen voorstellen dat ik er heel veel zin in heb!

Na deze vijf weken ga ik nog zeven weken naar Turrialba, om spaanse lessen te volgen en vrijwilligerswerk te doen op een openbare basisschool, een project van Het Andere Reizen, maar daar vertel ik later wel meer over.

Ik kwam op het idee om een lange reis te maken in mijn eentje doordat een aantal van mijn oud-huisgenoten ook deze stoere stap hadden gezet. (Bedankt voor de inspiratie allemaal!) Het is de manier om veel over jezelf te leren, over hoe je bent als je niet continu wordt beïnvloed door vrienden, familie, gewoontes en de Nederlandse cultuur. Daarnaast hou ik erg van reizen en nieuwe culturen ontdekken en ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen om drie maanden lang weg te zijn van huis. Ook ga ik ontzettend veel meemaken en daar hopelijk een hoop mooie herinneringen aan overhouden.

Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn avonturen, dus tot binnenkort!

Groetjes,
Marijke

1. Miryam kappers:
    15 maart 2013
    He, stoere meid,
    Ik hoop dat je een geweldige reis zal hebben, met vele leuke ervaringen.
    Ik zal je web-log volgen, zodat ik er een beetje bij zal zijn.
    Dikke kus Miryam