Tussen de bergen in Turrialba

22 april 2013 - Turrialba, Costa Rica

Hallo allemaal!

Ik ben inmiddels in Turrialba, na een voorspoedige reis, en het is hier koud! Maar laat ik eerst nog wat vertellen over mijn laatste week in Parismina.

Het hele gebeuren met helpen op school verliep nogal chaotisch, want eerst was er nog een nationale feestdag met daarna een lang weekend vrij voor de kinderen en daarna waren er ook nog problemen met wisselende lestijden. Maar uiteindelijk heb ik 3 dagen geholpen op de kleuterschool. Het was erg grappig, al die kleine kindjes waarvan de meesten meteen helemaal fan van me waren en de hele tijd mijn hand vast wilden houden. Ik heb geholpen met knutselwerkjes die ze moesten maken en ik heb meegedaan met spelletjes en de juf geholpen met de dingen die zij moest doen. Ik had het prima naar mijn zin, en ik kijk er naar uit om op de basisschool te gaan werken. Straks, na mijn twee weken spaanse lessen hier, ga ik vijf weken helpen in een basisschool. Dus ik heb dan genoeg tijd om te ontdekken hoe het er daar aan toe gaat en mezelf nuttig te maken, en om de kinderen te leren kennen. Ik zal hier een foto bijzetten van de kleuters met hun schattige uniformpjes.

Verder heb ik nog erg gezellige laatste dagen gehad met Kat en Nikki en het nieuwe vriendje van Nikki, Cleve, die ook in de bar werkt. Lekker veel in de bar zitten dus! En wat dieper gaande gesprekken voeren met een echte Tico (Costa Ricaan), want Cleve kan heel goed engels en is superleuk om mee te praten. Lekker uit pipa's (soort kokosnoot) drinken met een rietje en domino spelen met lokale muziek. In de volgende linkjes vindt je typische muziek die veel gedraait wordt aan de caraïbische kust: Zabu (uit Nicaragua?), een salsaeen bachata, reggae dance, Bob Marley

En toen ging ik weg, en ik ga Parismina zeker missen, maar waarschijnlijk ga ik nog een keertje terug om wat babyschildpadjes te bekijken! De reis naar Turrialba was weer erg mooi, er is hier inderdaad heel veel groen. De steden vind ik echt niet mooi, maar je staat hier zo in een regenwoud/ naast een waterval/ op een vulkaan/ tussen de aapjes en tropische bloemen, dus dat geeft niet zo.

Turrialba is een stuk groter dan ik had verwacht, veel winkels en veel auto's, ik weet er nog totaal de weg niet! Je kan erheen lopen vanaf de school via een onverhard weggetje dat af en toe zo steil gaat dat je heel langzaam moet lopen om niet te gaan glijden over de losliggende steentjes. Er zijn mooie supermarkten en heel veel winkeltjes voor groente en fruit en zelfs een marktje op vrijdag en zaterdag. Voor de rest ga ik het allemaal nog zien.

De school is heel erg mooi. Een mooi gebouw met een inrichting van goede kwaliteit, veel hout, balkonnen om te zonnen en overdekte balkonnen voor spaanse les, mooie hangmatten om in te liggen, en mijn kamer is zowat vrij van beestjes! Het wordt hier sowieso ontzettend goed schoongehouden, wat erg fijn is na mijn avonturen met grote kevers, spinnen, kakkerlakken en vele andere vliegende beestjes. Het is hier goed georganiseerd en er is veel te doen in de buurt. Als ik extra informatie wil hoef ik alleen maar even naar het kantoor te lopen (er is hier een kantoor!), daar zoeken ze alles voor me uit, erg fijn!

Er is hier op dit moment een groep reizende studenten, die zijn op elke school van Spanish at Locations een week (dat zijn 2 plaatsen in Panama en 2 plaatsen in Costa Rica). Erg grappig, het is ontzettend goed verzorgd met elke dag een enorm ontbijt en allerlei activiteiten. Dit is hun laatste plek, dus ze hebben al 3 weken spaanse les gehad. Na mijn test op zondag bleek echter dat ik al op hetzelfde niveau zit, dus ik krijg deze week met hun samen les, erg gezellig! Bovendien kan ik met de meeste van hun activiteiten gewoon meedoen, zoals kooklessen en chocoladeworkshop die hier worden georganiseerd, salsalessen, naar een geitenboer, paardrijden naar een waterval en kamperen in het regenwoud. Ik krijg dus een lekker drukke week, heb er al helemaal zin in!

Gisteren heb ik mijn eerste activiteit al gehad hier, ik ben in mijn eentje naar Guayabo gegaan. Dit is een plek waar tussen 1000 voor Chr. en 1400 na Chr. een indianenstam heeft geleefd, en dit was hun hoofdstad. De spanjaarden hebben dit in de tijd van de colonisatie nooit ontdekt, omdat er een bos overheen is gegroeid, waardoor het helemaal bewaard is gebleven. Erg indrukwekkend hoe goed deze stad in elkaar zat met aquaducten en wateropslagplaatsen. Ook zou ik daar zelf prima geleefd kunnen hebben, helemaal omgeven door regenwoud. Ik stuur ook wat foto's mee.

Verder is het hier koud, en bewolkt, maar dat is gelukkig niet altijd zo. Hopelijk wordt het snel weer wat warmer, want ik zit erbij zoals jullie in Nederland: lange broek, dik vest, sokken....

Groetjes!!

Marijke

1. Meta:
    25 april 2013
    Marijke...ook al ben je heel ver weg...wij zijn je verjaardag niet vergeten...over anderhalf uur Nederlandse tijd ben je jarig...alvast van harte gefeliciteerd ..HIEP HIEP HIEP HOERA voor jou!!!!!!!

Van Henk en Meta
  2. Miryam kappers:
    Hoi jarig Joppie,
    Lang zal ze leven , lang zal ze leven, lang zal ze leven in de GLORIA.
    Ik zie mijn reactie niet komen, dus nog maar een keer voor de zekerheid. Van harte gefeliciteerd van je verjaardag, maak er een gezellige dag van. Ik moet werken dus kan niet op de koffie komen:P.
    Ook van opa gefeliciteerd,en een dikke knuffel
    Groetjes Miryam en Opa
  3. Miryam kappers:
    Natuurlijk gefeliciteerd MET je verjaardag en niet van. Foutje bedankt :P
  4. Ruud Kappers:
    Beste Marijke,
    Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag. Weer zo'n goed reisverslag. Ik heb het met plezier gelezen. Ik wens je een prettige verjaardag.
    Opa Ruud.
  5. Marijke Börger:
    27 april 2013
    Hartelijk bedankt allemaal voor de felicitaties! Ik heb ze allemaal op mijn verjaardag gelezen. Het is een leuke dag geweest, ik heb een lekker ontbijtje gekregen, quacamole gegeten bij de les, van een sieradenmaker die langskwam mocht ik gratis een armbandje uitzoeken, na de les gingen we een waterval hier dichtbij bekijken en daarna ben ik nog naar CATIE geweest, een grote botanische tuin waar onderzoek wordt gedaan, met veel interessante planten. En nu ga ik barbecuen en taart eten!

Groetjes,
    Marijke
  6. Janny Verschoor:
    29 april 2013
    Hoi Marijke leuk om jou reis beschrijvingen te blijven volgen jou vader heeft lou block op mijn iPad gezet Groetjes en tot schrijfs