Terug uit Puerto Viejo

10 april 2013 - Parismina, Costa Rica

Hallo lieve lezers!

Ik ben weer helemaal terug uit Puerto Viejo, het was alsof ik op vakantie was terwijl ik op reis ben! En nu ben ik dan weer thuis, althans, zo voelt het.

Ik was erg blij om in Puerto Viejo te zijn. Het is er erg toeristisch, met veel winkeltjes met allerlei kleding, sierraden en prulletjes, en daarnaast ook veel restaurantjes en barretjes. Na drie weken lang alleen in het niet toeristische Parismina en Siquirres te zijn geweest was ik hier echt even aan toe! Ik heb lekker geshopt, een leuk hemdje gekocht wat speciaal op mijn verzoek is gemaakt, zoals ik het wilde, erg leuk. En nog een sierraadje. En wat cocktails, want ze zijn hier al niet duur en dan krijg je er ook nog 1+1 gratis... Verder heb ik mijn snorkeltrip geregeld. Ik kon snorkelen bij het natuurpark van Cahuita waar nog koraalriffen zijn, en daarna teruglopen door het park met een gids. Het was allebei erg bijzonder!

Snorkelen was erg leuk, en inderdaad heel makkelijk om te doen. En wat er te zien was maakte het helemaal af. Ik kon boven een school vissen drijven en ze bestuderen, visjes bekijken die bij het koraal zwommen en er was één vis die het helemaal geweldig maakte, een lichtblauwe vis met duidelijke schubben en een vrolijk uiterlijk die de hele tijd rondzwom door het hele snorkelgebied. Overal waar ik was kwam hij even langsgezwommen met zijn grappige vleugeltjesachtige vinnetjes. Het koraal was blijkbaar niet zo mooi (weet ik veel), het kwam in grote hompen en dikke monsterachtige gedaantes, erg grappig. Ik vond het koraal een beetje eng want we mochten er NIET OP STAAN! en het NIET AANRAKEN! maar soms kwam het zo dichtbij, dan strekte ik mijn benen maar helemaal uit (flippers blijven gelukkig drijven) en dan zwom ik voorzichtig met alleen mijn armen tot ik weer over het hoge gedeelte heen was. Er waren een hoop mooie vissen. Ik heb vertikaal platte vissen gezien die wit met geel gestreept waren en parelmoer achtig met een blauwe rand. Ik heb zelfs een vis gezien die zwoele blauwe lippen had, bijna lichtgevend, heel aantrekkelijk. We ging na een tijdje een stukje verderop verder snorkelen, en daar was het koraal mooier, maar nog dichterbij, dus nog enger. Hier zag ik een heleboel zee-egels en een paar diamantvisjes, die zijn echt prachtig! Een heel klein donkerblauw visje met wat lijkt op diamantjes erop! De snorkelgids vond me wel leuk geloof ik, want hij nam me daarna mee om me nog zoveel mogelijk andere visjes te laten zien. Hij liet me nog een grote schelp zien van dichtbij, het beestje erin bleef helaas stug zitten, en nog een klein schelpje met krab. Hij liet nog een zee-egel op zijn hand stuiteren, een grote zwarte met lange stekels, maar aan de onderkant zijn de stekels kort en niet scherp. En als mooi slot heb ik nog een rog gezien met een enorm lange staart. Hij zwom heen en weer en onder hem zwom een klein visje mee. Ik was steeds de laatste die weer terugkwam in de boot. Het was trouwens sowieso een klein wonder dat ik kon gaan snorkelen, een paar dagen eerder of later was het weer te slecht om iets te kunnen zien!

Na al dit onderwatergetuur ging ik met mijn gids op pad. Ik was de enige die met hem meeliep, je kon namelijk ook zelf teruglopen door het park, maar ik ben erg blij dat ik met mijn gids was, want het was erg leuk en gezellig! Meteen al aan het begin, nog voor we het bos inliepen, waren daar een felgele en een felgroene slang en een kapucijneraapje, voor de verandering eens niet achter een raampje. Mijn gids ziet, ruikt en hoort alles, dus ik heb heel wat beestjes gezien! Wat zwarte aapjes die aan het roepen waren, enorme vlinders, een giftige witte slang met zo'n mooi patroontje, heel erg veel hagedisjes (we stonden er steeds bijna op, ze waren ook niet interessant voor de gids), kreeftjes in schelpjes, een blauwe krab, wasbeertjes, een grote spin, mooie vogels, paddestoelen, termieten, leguanen en verder nog bijzondere boomwortels, roze bomen en planten die om een boom heen groeien en hem verstikken, erg bijzonder. Het pad was erg goed onderhouden en liep voor een groot deel langs het strand. Ik heb wel wat mooie foto's kunnen maken, maar veel zijn erg bewogen omdat het best donker is in het bos.

Ons hostel in Puerto Viejo was erg leuk, zie http://www.rockingjs.com/ . We sliepen in tenten, lekker goedkoop! Er zit veel werk in dat hostel, overal waar je kijkt is mozaiek of beschilderd, erg mooi. We zijn nog lekker uit eten geweest bij Chili Rojo, een leuk restaurantje op de eerste verdieping (voor mij de eerste keer dat ik niet op de begane grond zat in Costa Rica!). Het was thais en aziatisch, en we hadden alledrie een salade met noedels en een soort pindadressing, erg lekker!

Zondagochtend gingen we terug met de bus en ik kreeg helaas buikkrampen en frequente toiletbezoeken. Dus dat was een lange zit! En het leek me al niet fijn, zo lang in de bus, want ik had bij het snorkelen mijn rug enorm verbrand! Ik had me goed ingesmeerd en we gingen al om 8 uur 's ochtends snorkelen, maar toch. Kun je nagaan hoe sterk de zon hier is. En dan is 2 uur naar Puerto Limon, 1,5 uur naar Siquirres, 2 uur naar Caño Blanco en 15 min naar Parismina lang! Dat was eergisteren en gisteren werden Nikki en Kat ook ziek. Erg vervelend! Met mij gaat het inmiddels al een stuk beter, geen kramp meer gelukkig, dat scheelt.

In ieder geval hoef ik me geen zorgen te maken dat ik morgen ziek wegga naar Quepos, want het gaat toch niet door. Een andere vrijwilliger die in het huis van de moeder van mijn huismoeder woont wilde niet mee, en daardoor kon het niet doorgaan, terwijl wij eigenlijk niet hadden verwacht dat dit een probleem zou zijn! Zo zie je maar weer, je hoeft er niet op te rekenen dat je dingen van de voren kan plannen hier. Ik heb gelukkig nog genoeg tijd om zelf een keer naar de andere kust te gaan!

Bovendien vind ik het wel leuk om nog wat langer hier te blijven. Vicky heeft gezegd dat ze ervoor gaat proberen te zorgen dat ik in de school kan helpen. Ze hebben hier maar heel kort school per dag, zo'n 3,5 uur, maar het lijkt me toch erg leuk! Iets met muziek of knutselen ofzo. Lopen blijf ik ook nog wel doen, maar dat gaat niet erg goed. Soms is het zand heel zacht en dan krijg ik meteen weer blaren! Ik weet het ook niet meer. In ieder geval ben ik blij om hier nog even te zijn. En dan straks, de 19e, naar Turrialba voor mijn spaanse lessen!

Hasta Luego,

Marijke

1. Daniëlle:
    11 april 2013
    Hey Marijke, wat een tof reisverhaal weer! Wel vervelend dat je ziek was, maar ben blij dat je daar weer vanaf bent en weer vol op kan genieten van je avonturen. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Liefs Daniëlle
  2. Meta:
    11 april 2013
    Ha Marijke, wat een kleurrijk leven en levendigheid ...het lijkt me heerlijk...weer veel plezier de komende tijd!
  3. Miryam kappers:
    13 april 2013
    Hoi Marijke,
    Gefeliciteerd met je moeder, kom er net vandaan. Zitten puzzelen
    ( verslavend ) en gezellig uit eten geweest, was weer heerlijk.
    Fijn dat je buikkrampen weer wat afzakken.
    Het klinkt erg gezellig daar.
    We komen op je verjaardag wel even een bakkie doen :p.
    Dikke kus van miryam